Ölünün Dirilmesi
ÖLÜNÜN DİRİLMESİ: Rüyasında bir ölünün bilhassa güleryüzle dirildiğini gören, sevinir. Vefat etmiş babasının güleç yüzle ve temiz elbiseyle dirildiğini gören; arzusuna kavuşur, makam sahibi olur, işleri düzelir. Aksi ise iyi değildir. Validesinin dirildiğini gören, feraha çıkar. Ölmüş karısının yaşadığını gören, fakirliğe düşer. Vefat etmiş oğlunun yaşadığını gören, düşmanını affeder. Kızının dirildiğini gören, üzüntüden kurtulur. Vefat etmiş oğlunun yaşadığmı gören kadının, kızı olur. Kızının yaşadığını gören kadm, erkek doğurur. Erkek kardeşinin yaşadığını gören kadının, kayıp kimsesi gelir. Bir ölüyü dirilten, bir kâfirin müslüman olmasına vesile olur. Ölmüş kız kardeşinin yaşadığını gören kadm, zaaftan kurtulur. Kuvvetlenir.
Câbir’ül Mağribi diyor ki: Babasının yahut annesinin güleç yüzle dirildiklerini gören, kusur işler. Kız kardeşinin dirildiğini gören, çok mes’ut olur. Amcasının veya dayısının dirildiğini görenin, şanı yüce olur. Dostlarından birinin hayata döndüğünü gören, sevineceği bir haber alır. Erkek kardeşinin dirildiğini gürenin kuvveti artar.
İbn-i Şirin şöyle diyor: Ölünün rüyada ölmediğini söylemesi, onun âhiretteki rahatına işarettir. Bir ölünün sevinçli bir halde evine girdiğini gören sadaka verir, sevap kazanır ve o ölü için yapılan dualar kabul olur. Ölüyü öfke içinde görmek; vasiyetinin yerine getirilmediğine delâlettir. Bir ölünün camide dirilmesi, onun ânirette selâmet içinde olduğuna işarettir. Ölülerle muâşeret eylediğini gören, uzak bir yola gider. Ölünün güldükten sonra ağlaması, onun islâm harici öldüğüne delâlet eder. Ölünün yüzünü siyah görmekte böyledir.
ismail El Eş-as demiştir ki: Rüyasında bir ölüyü namazda ayakta durduğunu görmek; onun ibâdetinin çokluğuna delildir. Sağlığında namaz kıldığı mahalde namazda görmek, güzel akıbete işarettir.
Ebû Saidul .Vaaz diyor ki: Ölüden duyuları haber aynen çıkar. Bir ölüyü taçla Cennet elbiseleri içinde yüzüklerle veya bir taht üzerinde v.b. halde görmek; onun âhiretteki rahatına delâlettir. Ölünün yeşil elbiseler içinde olması şehit olarak göçtüğüne işarettir. Ölüyle tartışmak; günaha girmektir. Ölünün zengin olduğunu görmek; hayırdır. Fakir ise bunun aksidir. Ölüyü çıplak veya bir yerini açık görmek; onun için iyi değildir. Sağlığında hayır yapmamıştır. Fakat, ölü dindarlardan ise, rüya şerre yorulmaz. Meçhul ölülerin mezarları üzerinde durduklarını görmek; o bölge ahâlisi için şiddet ve nifakla, karışıklıkla yorumlanır. Bir kâfiri güzel bir halde görenin veya o ölünün evlâdının ve torunun akıbeti iyi olur yâhutta o ölü îmân ile göçmüştür! Rüyasında atalarından birinin dirildiğini gören, çok yaşar. İşleri düzelir. Bahtı açık olur. Oğlunun dirildiğini görenin, bir düşmanı olur. Kızının dirildiğini gören, selâmete çıkar. Ölmüş kadınların dirilerek yanına geldiklerini görenin, kısmeti açık olur. Beyaz elbiseli ölülerin dirildiğini gören, dinine bağlı olur. Kırmızı elbise; ise dünyâ eğlencelerine düşkün olmaktır. Siyah elbiseli ölü, servete delâlettir. Kirli ve yırtık elbise günâhla tâbir edilir. Vefat etmiş bir idarecinin dirilerek makamına tekrar geçtiğini görenin ailesinden biri, büyük memuriyete gelir. Bir ölünün dirilerle beraber namaz kılması, o insanların ibâdette kusur işlediklerine işaret eder. Ölünün başından şikâyet etmesi, onun ana babasına karşı yaptığı kötü muameleden dolayı ceza gördüğüne delâlettir. Ebeveyninden şikâyet etmesi, malı veya karısının nikâhı yüzünden hesap verdiğine işaret eder. Elinden şikâyetçi ise kardeşi’veya ortağının hakkı yüzünden yahut yalan yeminden hesap vermektedir. Böğründen şikâyet ederse, karısının hakkından dolayı eziyet gördüğüne, karnından şikâyetçiyse, evlât ve akrabasının hakkından dolayı mes’ûl tutulduğuna, ayağından rahatsız ise, malını dine muhalif yerlerde sarfetmesi yüzünden ceza çektiğine delâlet eder. Baldırından şikâyet eden bir ölü, akrabalarıyla münâsebetini kestiği için, bacaklarından şikâyetçi bir ölü ise, dünyâsını bâtılla mahvettiği için azapta demektir. Ağlayan, inleyen, hâli bozuk bir ölü, kabahatleri yüzünden sıkıntıdadır. Göz ağrısı çeken bir ölü; dünyâda başkalarının namusuna göz diktiği için cezalandırılmaktadır. Baş ağrısı, o ölünün kibir yüzünden de eziyet gördüğüne işaret eder. Dili ağrıyan bir ölü görmek; onun dünyâda dedikoducu olduğuna delâlet eder. Kulak ağrısı çeken bir ölü, dünyâda kötü sözleri dinlediğinden dolayı çile çekmektedir. Ayak ağrısı, o ölünün yolculuklarındaki kötü işleri yüzünden çektiği azaba işarettir. Cinsel organında sancı olan bir ölü, dünyâda aile ve akrabalarıyla ilgisi olanlara düşmanlık ettiği için ceza görmektedir. Bir firavunun dirilerek hüküm verdiğini görmek; halk için iyi değildir. Bir ölüyle beraber aynı yorganla yatan, hastalanır. Fakat, şifâya kavuşur. Ölünün kendisini davet ettiğini gören, çok yaşar. Ölünün uyuması, onun rahatta olduğuna delâlet eder. Bir ma’ruf (tanınan) ölünün tekrar öldüğünü ve arkasından ağlandığını gören, yakınlarından birini kaybeder. Şayet ağlayan olmazsa, bir akrabası evlenir. Bir ölünün deniz vb. yerde gark olduğunu görmek; onun Cehennemde olduğuna işarettir. Ölülerin evlerine döndüklerini görmek; hapis için kurtuluş, kıtlıktan sonra bolluktur. Ölünün aniden tekrar öldüğünü, yahut öleceğini bildirdiğini görmek; hayır değildir. Belki âni ölümdür. Ölüyü sarhoş görmek; hem rüya sahibi hem de ölü için iyi sayılmaz.
Câfer-i Sâdık buyurmuştur ki: Ölüye yol gösteren, ilim ve hikmet.sahibi olup insanları doğru yola davet eder. Ölüyü dirilttiğini gören, debbağ olur. Minder üzerinde oturup ölüyle kucaklaşan, çok yaşar. Ölünün kendi mekânına oturduğunu görmek; hayır değildir. Rüya sahibi memur ise azl olunur yahut vefat eder. Bir kadının ölüyle evlenmesi onun vefatına işarettir. Ölünün kendisine ağır bir şey yüklediğini gören, günâh işler. Ölünün atına bindiğini, kılıcını kuşandığını yahut elbisesini giydiğini görmek; hayır değildir. Dalâlet ve hüsrandır. Ölünün koşması, rüya sâhübinin selâmetine delâlettir. Ölünün kalede veya zırhlar içinde” olması, hayra yorulur. Selâmettir. Ölünün şarkı söylemesi, iyi değildir. Kabirlerin yıkıldığını ve ölülerin çıktıklarını görmek; depreme delâlettir.
Ebû Sâid’ül Vâaz’ın bu rüya ile alâkalı diğer yorumları ise şöyle: Bir ölünün dirildiğini gören, sevinir. Ümit etmediği yerden selâmete çıkar. Ölüyü yeşil elbiseler içinde görmek, onun şehit olarak göçtüğüne delildir. Bir ölüyü güler yüzlü ve sükûnet içinde görmek, kendisi için yapılan hayırlara memnun olduğuna işarettir. Ölünün kendisine çirkin sözlerle nasihat ettiğini gören, günâh işler. Ölüden dayak yiyen ya günâha girer, ya yolculuktan hayır görür, ya borcunu öder yâhutta elinden çıkmış bir şeye tekrar kavuşur. Tanıdığı ölülerin kabirlerinden sevinç içinde kalktıklarını görenin, ümidini kestiği işleri yeniden hayât bulur. Talihi açılır. Bu mevtaları üzüntülü ve eski elbiseler içinde görenin (belki o’ ölülerin), evlâtları ve diğer yakınları fakir düşerler. Günâh işlerler. Vefat ettiğini ve ölümle alâkalı işlemlerin yerine getirildiğini görenin işleri bozulur. İmamın veya hükümdarın vefatını görmek, o ülke için hayır değildir. Bir rivayete göre o bölge harap olur. Hasta olmadan ve hey’et-i mevt bulunmadan ölen, çok yaşar.
îbn-i Şirin daha önce beyân ettiğimiz tâbirlerine ilâveten diyor ki: Bir ölünün dirilerek yanına geldiğini ve kendisine hitap ettiğini gören, selâmete çıkar. Sıhhat bulur. Bahtı açılır. Ailesinin ölmüş bir ferdiyle tartışan, dostu ile darılır. Öldüğünü, bütün işlemlerin yerine getirildiğini gören, teybe etmeden vefat eder. Şayet defnedilmemişse tevbekâr olması umulur. Bir kavmin yanında vefat eden, onların fiilleriyle haşr olunur. Bir rivayete göre bid’at üzere günahkâr olarak ölür yâhutta uzun bir yola gider ve geri dönmez. Yukarıda adı geçen büyük tâbirciler, ölmek ve dirilmekle ilgili rüyaları bazen aynı bazen farklı yorumlamışlardır. Onların bu muhtelif tâbirleri aşağıdaki paragraflardadır. Vefat ettiğini ve ölümle ilgili bütün işlemlerin yapıldığını ancak defne dilmediğini görenin hanesi yıkılır ve oradan ayrılır. Vefat eyledikten sonrahayâta döndüğünü gören, uzun biryolculuğa çıkar. Günâh işler, ardından tevbe eder. Vefat etmesine rağmen gerekli şartların yapılmadığını görenin işleri bozulur. Birinin vefat ettiğini, halkın onu hayır ile andığını görmek, makbul işler yapmağa delildir. Uykusu içinde hasta olmaksızın öldüğünü, gören, çok yaşar. Vefat edip defnolunduğunu gören, tevbe etmeden vefat eder. Gömüldükten sonra kabirden çıkarsa tevbeye nail olur. Vefat edip kabre götürüldüğünü gören, uzak bir sefere gider. Bir garip ölünün dirildiğini görmek o ölünün iyi hâline delâlettir. Öldükten sonra halkın omuzları üzerinde götürüldüğünü gören halk arasında itibâr sahibi olur. Şeref kazanır. Ehilse büyük bir makama gelir.
Kirmâni’ye göre ölmüş bir idarecinin dirilmesi ve tekrar vazifesinin başına geçmesi’ iki şekilde, tevil edilir. Ya yakınları işbaşına gelir veya vali vb.nin ahlâkı iyi olur. Bâzı ölülerin bir yere oturup yedikleri yiyecek, pahalanır. Bir ölüde, bulunması mümkün olmayan şeyi görmek; hayret edilecek bir durumun zuhuruna yahut rüya sahibinin istifâdesine delildir. Bir ölüyü sağlığında hiç namaz kılmadığı bir yerde namazda görmek, hayâtmda yaptığı hayırlar sayesinde kazandığı sevaplara işarettir. Ölünün arkasından bir haneye giren tekrar geri çıkmayan şahıs, vefat eder. Öldükten sonra dirildiğini gören, zengin . olur. Gurbetteyse salimen döner. Meçhul bir kadının öldüğünü ardından dirildiğini görmek, yağmur yağacağına delâlettir. Karısının ölüp dirildiğini gören, ziraatten fayda sağlar. Ölünün muteber bir san’atı icra etmesi, iyidir. Makbul olmayan bir işi icra etmesi, hayra yorulmaz. Ölüyü eski elbiseler içinde çirkin fiillerle ve kötü durumda görmek, oun sıkıntıda olduğuna, Cenâb-ı Hakk’ın rızâsından mahrum kaldığına işaret eder. Bir eşyanın üzerinde insan veya hayvan ölüsüne âit bir şey görmek, o eşyanın bozulacağına, kaybolacağına delildir. Meyyitin bir şey satın alması veya satması, o maddenin azalacağına delildir. Rüyada ölünün elbisesinin yıkanmasını istemesi, onu sadakaya, duaya vb.ne muhtaç olduğuna işarettir. Borcu ödenmeli, vasiyeti yerine getirilmelidir. Rüyâsmda meyyitin hakikatinden bahsettiğini gören, onun hayatındaki hâlini, ahlâkını araştırır. Meyyitin meçhul bir mekânda tabuttan veya teneşirden kalkarak kendine geldiğini gören, hayra, hikmete ve helâl mala nail olur.
Rüyada ölünün dirilmesi, hayırlara alamet eder ve ferahlamaya, esenlik bulmaya, güzel fırsatlar yakalamaya, sıkıntıları ve dertleri atlatmaya işaret eder. Rüya sahibinin hayatının güzelliklerle, iyiliklerle ve hayırlarla geçeceğine, korkularının, hastalıklarının ve maddi sıkıntılarının çözüleceğine rivayet edilir. Rüya sahibinin huzuru ve mutluluğu yakalayacağı bunun da kısa süreli değil, ömür boyu süreceği anlamına gelir.
Rüyada Ölü Görmek
Rüyada ölü görmek, hayırlara alamet eder ve rüyayı gören kişinin hasretini çektiği bir kimseyle bir araya geleceğine, ona özlemle sarılacağına, tüm özlemini gidereceğine ve çok mutlu olacağına rivayet edilir.
Rüyada Mezar Görmek
Rüyada mezar görmek, rüya sahibinin özeleştiri yaparak kendi hatalarının ve eksiklerinin farkına varmayı başaracağına ve kendini geliştirmek için çaba göstereceğine işaret eder. Bu rüya aynı zamanda kişinin yaptığı kusurlu işler için Allah’a yalvarmasına ve ondan af dilemesine alamet eder.
Rüyada Ölmüş Birini Görmek
Rüyada ölmüş birini görmek, sürpriz bir olay yaşamaya, heyecanlanmaya ve mutlu olamaya yorulur. Rüyayı gören kişinin hoş bir olay yaşayacağı ve ağız tadının artacağı şeklinde ifade edilir.
Rüyada Ölüm Görmek
Rüyada ölüm görmek rüya sahibine görünen bir yol olarak tabir edilir.
Rüyada Ölünün Dirilmesi ve Konuşması
Rüyada ölünün dirilmesi ve konuşması, rüyayı gören kişinin, iş hayatının ve aile hayatının çok güzel gittiğine ve yüklü miktarda kazanç elde ettiğine ancak bu durumu çekemeyen insanların rüya sahibi hakkında dedikodu çıkardığına ve insanlar ile arasına fitne soktuğuna delalet eder.
Rüyada Ölünün Dirilmesi ve Ölmesi
Rüya sahibinin, rüyasında gördüğü kişinin, sevdiği insanlardan ya da eş, dost ve akrabalarından birinin öleceğine alamet eder.
Rüyada Ölünün Dirilip Gülmesi
Rüyada ölünün dirilip gülmesi, rüyayı gören kişinin, hayatında yaşadığı ve yaptığı herşeyin doğru olduğuna inandığına ve hayatta yaptığı hataların da yapılması gerektiğini düşündüğüne yorulur.